GEORG JENSEN DAMASK
Håndvævede viskestykker
og sengetøj

Læs mere her:
Viskestykker
Sengetøj



Foto © Georg Jensen


Foto © Georg Jensen

   

Messehagel til
Gl. Skørping kirke

Digitaltryk og Broderet
på Damask vævet tekstil.
Silke broderiet udført
af Brodeuse Lizzi Damgaard,
Kirkelig kunst,
København.

www.kirkeligkunst.dk

Messehagelen er udført i høj kunstnerisk kvalitet i valget af symbolik,
farver, materialer og en treenighed af teknikker: Væv, tryk og broderi.
Haglen kan benyttes ved alle højmesser og festlige handlinger i kirken.
Selve messehagelen skæres i den klassiske form og er af vævet damask-tekstil,
som er bygget op af et geometrisk mønster med indvielseskorset som forbillede.
Indvielseskorset har både form som et kors og en blomst og cirklen omkring
symboliserer evigheden. På damaskstoffet er der trykt billeder af kvadre-sten.
Stenene er samlet fra omegnen og hugget til kvadresten i middelalderen og
danner kirkens mure. Stenene har en vidunderlig stoflighed og er en del
af den lokale egns særlige råstof og befolkning.

Symbolerne er trykt og broderet med sølvtråd og guld pailletter, som danner
stråleglans op mod de matte kvadre-sten. Evangeliets storkors er omkranset
af 4 små kors, der symboliserer menigheden. Endvidere de tre skikkelser
i stregtegning, som enten kan referere til Faderen, Sønnen og Helligånden,
eller være en refleksion over kirkens kalkmaleri om Judas, der forråder
og får tilgivelse.

Når det trykte og broderede forenes, fremkommer en lag på lag virkning,
som vil give messehagelen en visuel dybde og en poetisk fremtræden.

Læs mere her







Detail



Detail



Detail



Detail

   

2011

I tråd med tiden, væv 2011
Mariagerfjord Kunstforening, Hobro
Udstillingsperiode: 
11. juni — 3. September 2011


”Jolly Korner”
3.07m x 3.26m,
håndvævet, udført
i papirgarn, guldtråd
og silke, vævet på
hør i Damask/Drejl
teknik. København 2011

”Bodil Udsen”
2.75m x 4.00m,
håndvævet udført
i papirgarn, vævet
på hør i lærred
og kipper teknik.
Tilhører Designmuseum
Danmark, København,
doneret af
Højesteretssagfører
C.L. Davids Fond
i 2003.

Tæpperne er vævet på
Statens Værksteder
for Kunst, København.
Medarbejdere Gitte
Annette og Lis Bech.

Puk Lippmann har fortolket teknikken Damask eller Drejl i én stor SERVIET
”Jolly Korner” og ”Bodil Udsen” et studie i LINGERI, i enkelt lærred og kipper
der ligeledes er udført som et maleri. Det er kun teknikken, der er bestemt
ved arbejdets påbegyndelse, hvorimod farverne - garnerne og mønstrene -
bestemmes undervejs dag for dag. http://www.puklippmann.dk/bodiludsen.html

Ved Damask og Drejl forståes en væveteknik i stribede og mønstrede tekstiler,
der er vævet i samme farve garn både i den langsgående tråd (kæden) og den
tværgånde (skuddet), men hvor trådenes forskellige indarbejdning, reliefudtrykket,
danner mønstret i tekstilet. Snart ligger kæden som den overvejende tråd og
snart skudet som den overvejende tråd. Hvad der er glansfuldt på den ene side,
er mat på den anden side og omvendt. Ved Lærred forståes en væveteknik, som
giver det mest enkle udtryk indenfor vævekunsten nemlig det samme udtryk på
begge flader.

”Jolly Korner” SERVIETTEN og ”Bodil Udsen” et studie i LINGERI er begge
håndvævet i forskellige nuancerede farver, materialer og garntykkelser med et
tyndt garn af mellemskud. Dette udtryk viser en tredje dimension. Resultatet
viser at teknikken og farverne udgør et samspil, hvor farvernes betydning
for resultatet er af stor betydning - der er ren poesi og magi.



Detail



Detail

 

2010

Se hele projektet her

Pressebilleder hi-res.
Download her:

Billede 01 (Portræt)
Billede 02 (Rød 1)
Billede 03 (Rød 2)
Billede 04 (Rød 3)
Billede 05 (Lilla 1)
Billede 06 (Lilla 2)
Billede 07 (Grøn 1)
Billede 08 (Grøn 2)
Billede 09 (Grøn 3)
Billede 10 (Alle 1)
Billede 11 (Alle 2)


4 nye messehagler skaber Danmarkshistorie

For første gang samles 1300 års historie i Ribe Domkirke med 4 nye messehageler
af væver Puk Lippmann. I en hidtil uset kombination af kunsthåndværkteknik, farver
og symbolik bliver der nu skabt en visuel og historisk sammenhæng mellem dronning
Dagmars Dagmar korset (1200-tallet), præsten og salmedigteren Brorson (1700-tallet)
og Carl Henning Pedersens monumentale udsmykning af korbuen (1900-tallet).
De 4 messehageler kan første gang ses den 29. Juli i forbindelse ved
festgudstjenesten med deltagelse af hendes Majestæt, dronning Margrethe II.

Fotograf: Sofie Helsted

   

2010

3 x 3 meter tæppe,
udført i papir vævet
på hør.

Tæppet er købt af NyCarlsbergFondet og det er med i serien af tæpper opkaldt
efter danske kvindelige kunstnere. Dette tæppe er opkaldt efter Ghita Nørby.

Arbejdet er udført
på Statens Værksteder
for Kunst og Håndværk
i 2010. Vævet af
medarbejdere Lis Bech
og Gitte–Annette



   
   

2010


Kongevillaen i Skagen
Design af tæpper.


Arbejdet udføres
i Mexico.




Fra 'Kongevilla til Klitgården' Refugium i Skagen,
doneret af NY Carlberg Fondet.









         
 
2009


Messehagler til Ribe
Domkirke.

Arbejde under udførelse
af messehagler til Ribe
Domkirke på Statens
værksteder for kunst
og Håndværk, Gl. Dok
Pakhus.

Broderiarbejdet udføres
af Brodeusen Berthe
Bramsen









Skitse forslag til messehageler, Ribe Domkirke

For alle 4 messehageler har jeg valgt en klassisk form. Endvidere vil jeg udføre dem i høj kunstnerisk kvalitet – ved valg af farver – materiale, det vævede, de trykte motiver som også bliver til et broderi. Fælles for alle 4 messehageler er et vævet tekstil, som jeg kalder ”understoffet”. Det er et geometrisk mønster, som har dele fra ornamentikken i kirken, – fra bænke, relieffer og kalkmalerier. Det mønster er både et kors – en blomst og ringen omkring er evigheden. På ”understoffet” er der trykt et symbol, og på dette et broderi som kaldes Shatter broderi ( maler med nål
og tråd). Derved kommer lag på lag virkning, som vil give hagelerne visuelt dybde og poesi. Med dette som udgangspunkt ser jeg et klart billede af messehaglerne i harmoni med Carl-Henning Pedersens monumentale udsmykning af korrundingen.


HVID/GULD · VIOLET · GRØN · RØD



HVID/GULD

Oprindeligt var Kirkens farve kun hvid/guld, som var knyttet til dåbshandlingen
og påskens fest. Den er stadig udtryk for fest og højtid, og bruges derfor f.eks juledag og påskedag. Farven symbolisere, renhed, hellighed og uskyld. Jeg har valgt at genbruge det meget smukke og helt unikke Guldbroderi, der forstiller Jomfru
Maria og Jesusbarnet.

Dette broderi er på Ribe Domkirkes nuværende gule messehagel. Broderiet er et mandelformet billede af jomfru Maria og jeg vil tilføre det en ring af solgissel, kærligheds stråler fra Maria. Broderiet og den solgissel vil blive påsyet og
broderet på.


VIOLET

Violet udtrykker bod og anger og bruges i fastetiden og i adventstiden som forberedelse til Påske og Jul. Jeg har valgt granatæblet som symbol. Dette æble kan f.eks synbolisere Jesus og martyrenes blod. Og det kan være symbol på Guds rige velsignelse. Et fl ækket granatæble, hvor kernerne viser udødelighed.


GRØN

Grøn er håbets og vækstens farve og bruges i helligtrekongers-tiden og trinitatis-tiden – hvor evangelieteksterne handler om troens hverdag med tekster, der fører een gennem kristendommens vækst i troen. Jeg har valgt en erantis, den lille forårsbebuder der vokser sig frem gennem is og sne, som broderet symbol, udsprunget fra Brorsons salme:

”Her vil ties, her vil bies,
her vil bies, oh svage Sind.
Vist skal du hente, kun ved at vente.
Kun ved at vente, vor sommer ind
Her vil ties, her vil bies.”
Brorson var præst i Ribe Domkirke.


RØD

Den røde farve er både åndens, ildens og blodets farve og bruges til pinse og
2. Juledag. Jeg har valgt rosen som symbol på Jesus. Igen udsprunget fra Brorsons salme:

”Den yndigste rose er funden
blandt stiveste torne oprunden
vor Jesus den dejligste pode
blandt syndige mennesker boede.”


© København 25.juni 2009
Puk Lippmann






         
 
2009


Puk Lippmann på Gl. Dok.
Film af Anette Olsen